joi, 26 iunie 2008

Aphex Twin - geniu sau bolnav cu capul?





Aphex Twin este considerat unul dintre cei mai inventivi si influenti artisti ai muzicii electronice.Numele sau este legat de foarte multe proiecte muzicale importante, printre care si coloane sonore.Stilul sau este destul de greu de definit,suferind in 17 ani de activitate multiple modificari si influente.De aceea,pentru a nu gresi,il putem considera pur si simplu unul din "greii" muzicii electronice experimentale.Muzica este destul de greu digerabila de publicul larg, insa sonoritatea numelui sau este evidenta.Foarte multi au auzit de el,putini il asculta,cei mai multi afirma ca-l asculta desi n-o fac.

Adevarul este ca pentru a patrunde in sunetul lui Aphex Twin trebuie sa faci un mic efort intelectual si sa-i analizezi la propriu muzica intr-o maniera pe cat posibil obiectiva.Aphex Twin nu e muzica de suflet,nu-ti patrunde straturile afectiv-emotionale (asta doar daca ai ceva la cap :)) ) ,ci e o muzica de idei,experimentala si deosebit de tehnica,codificata intr-un non-sens aparent cu miros greoi de haos si distrugere a neuronilor.Facand abstractie de ambalajul sau de zgomot asurzitor,prin structura uimitor de bine realizata din punct de vedere tehnic a muzicii sale si prin incifrarea ideilor sale in anamorfoze (reflectand tendinta in exprimarea artistica a vremurilor actuale,in special a anilor '90), putem face o paralela intre el si Bach,a carui muzica poate fi penetrata in special prin structura mentala,spre deosebire de Chopin,de exemplu,pe care il "simti" mai mult decat il "gandesti".

"Socant" este primul cuvant care iti vine in minte atunci cand ii urmaresti videoclipurile.Prima melodie auzita si primul clip pe care l-am vazut de la Aphex Twin a fost "Come to Daddy",prin 1999.Eram clasa a 5-a ,cand pe fostul Atomic TV se difuza emisiunea "Atomic Bizzare" pe la ora 12 noaptea.M-am speriat teribil de rau,n-am tinut minte nici numele lui,nici numele piesei,singurele imagini intiparite in minte au fost cele din videoclip.Cand m-am facut mai mare si am avut si eu internet ,am cautat acest videoclip,si mi-a fost destul de greu sa-l gasesc,nestiind nici macar numele de Aphex Twin.L-am gasit intr-un final.Il vazusem o singura data in copilarie dar l-am tinut minte cap-coada.Inca il consider cel mai bizar si dubios videoclip al tuturor timpurilor.Va incumetati?





O alta fatza a muzicii lui Aphex Twin este umorul grotesc.Un exemplu bun e videoclipul piesei "Windowlicker".Merita sa va relaxati putin dupa ce-ati vazut "come to daddy" :)


Niciun comentariu: